І заквітує сад…
22 квітня на планеті святкували Міжнародний День Землі, покликаний об’єднати людей в справі захисту навколишнього середовища, оскільки усе, що дає нам життя, потребує захисту і турботи.
Учні Гавриловецької школи прибрали суміжну зі школою територію, а також почистили старий шкільний сад. Три роки тому біля школи був посаджений молодий сад.
На жаль, сувора зима цього року завдала великої шкоди: поширились хвороби, додали клопоту і зайці. Тому діти активно взялись за лікування молодих дерев: почистили, обкопали, забинтували рани на деревах. Працівники школи обприскали стовбури та крони від шкідників. Діти надіються, що забуяє сад своєю зеленою кроною, а восени пригостить їх смачними яблуками.
Прекрасна природа нашої Батьківщини. Вона чарує нас барвами лісу і поля, золотом осені, казковою красою зими, буянням весни. Але найкращий куточок природи здається мертвим, якщо його не оживляють птахи.
Птахи — невід'ємна частина природи. Вони прикрашають діброви, луки, і степи, полонини. Птахи — окраса парків і садів. Чи можна уявити собі весну без дзвінкої пісні жайворонка або ї весняний ліс без кування зозулі?
З давніх-давен люди звикли до співу птахів, до того, що пернаті стали справжніми помічниками людини і у боротьбі з комахами-шкідниками. Якби жителям України запропонували назвати свого улюбленого птаха, то вони назвали б лелеку; журавля мабуть, горобця, голуба та інших. Недарма матері, бабусі в Україні лагідно, з любов'ю називають своїх маленьких дітей та онуків «пташенятко», «ластівко», «горобчик», «горобенятко», «зозуленя».
Ви бачили біля дороги та криниці з водою дерев'яного журавля. А розмальовані печі, стіни в сільських світлицях, вишиті рушники, скатерки із зображенням птахів. Бо люблять споконвіку в Україні птахів, оберігають їх, приваблюють у сади, парки, ліси. А скільки складено загадок, прикмет, прислів'їв, вікторин про птахів! Сьогодні на нашому святі пернатих ви зможете ще більше дізнатися про них нового.
Бережімо птахів, як і все живе на землі. Нині природі загрожує небезпека внаслідок нерозумного втручання людини у святині природи. Тож мусимо берегти її. Від кожного з нас залежить, якою ми передамо землю (з квітами, птахами, водою, лісами) своїм дітям, онукам, майбутнім поколінням. Тож бережімо природу, як ^ берегли її наші предки.
Юннат. Настала весела пора року — весна. Все оживає від зимової сплячки. З далеких країв повертаються наші пернаті друзі — птахи. Земля чепуриться, V готується зустрічати їх. Розпочинаймо свято «День зустрічі птахів».
Учень (читає вірш «Летять птахи»)
Вже весна прийшла в оселі,
Розквіта рясний садок.
І летять, летять веселі
Зграї рідкісних пташок,
Швидше, любі, прилітайте
(Ми вже бачимо здаля!)
І з весною привітайте
І лісочки, і поля.
Ми вже хати збудували
На деревах в гілочках.
TOC \o "1-3" \h \z Щоб ви нам пісні співали,
Щоб ловили ви комах.
Ю н н а т. І ми їх зустрінемо, он скільки будиночків приготували.
Ведуча. А ви, друзі, готові зустрічати птахів?
Усі. Готові!
(Чути стукіт у двері.)
Ведуча. Будь ласка, заходьте.
(Заходить поштовий голуб із сумкою.)
Голуб. Добридень
У с і. Добридень!
Ведуча. Проходьте сюди, ми раді такому гостю.
Голуб. Дякую, дякую. Я оце прилетів, бачу: напис «Запрошуємо на свято птахів». Саме сюди мені й треба. Вам телеграми. Я їх тільки-но прийняв від моїх товаришів. Послухайте.
1. Усім друзям птахів
Дивилися шпаківні. Дякуємо за турботу. Влітку віддячимо. Знищимо всіх шкідників саду. З привітанням, шпак
2. Учасникам свята «День зустрічі птахів»
Вилітаємо з Африки. Терміново повідомте про те, чи є у вас комахи. Якщо ще немає, то ми затримаємося в дорозі. До зустрічі, ластівки.
3. Усім юннатам сіл Богданівки, Тарасівки, Миколаївки, Антонівки, Федорівки
Дуже вдячні за піклування про нас у тяжкий зимовий час. Ми відлітаємо до себе, але із собою беремо добрі згадки про вас. На повітряних шляхах розкажемо про вас птахам, що летять сюди. Дамо їм вашу адресу. З найкращими побажаннями, снігурі.
1-й юннат
Що роблять птахи навесні,
Коли з вирію повертаються?
Вони в такі блакитні дні 3 ланами і людьми вітаються. Здрастуйте, журавлі далекі.
Як живеться вам на чужині?
Як за вами скучили
смереки В нашій стороні!
Не забудьте вчасно прилетіти,
Звити гнізда в затишку ріки.
Вас чекають перші весно квіти.
Вас зустрінуть піснею струмки.
Тепле сонце вже летить над краєм,
І весна проходить по ріллі,
Не турбуйтесь, ми вас привітаєм.
Прилітайте, рідні журавлі.
Чиї ж то голоси бринять,
Як ліс під вітром вишумовує?
Дрозди й синиці гомонять
Пташиною своєю мовою.
Що роблять гуси чи качки,
Як річка грає і хлюпочеться?
Б'ють крилами, як новачки,
їм плавать і пірнати хочеться.
Вони вертаються сюди,
Радіють, плачуть і хвилюються.
І тож одвічно так, завжди
Землею рідною милуються.
Гей летіть до нас, птахи,
Наші славні співаки.
Вже для вас готові хати,
Змайстрували їх юннати.
Гей до нас, до нас сюди
Завітайте у сади.
Вас зустрінуть весняні
Теплі та погожі дні.
І дорослі, і малята Будуть вас охороняти.
Буде досить для пташок
І гусениць й комашок.
(З'являються птахи).
Ведуча. Дорогі птахи! Дуже просимо вас розповісти нам про себе.
Усі. Просимо! Просимо!
Снігур. Я тут найстарший і розповім про себе перший. Моя батьківщина - північ. На зиму ми всі прилітаємо з півночі до вас. Тут смачними ягодами пригощає нас малина, калина, горобина, а насіння нам дає клен, ясен, граб.
В е д у ч а. А це, друзі, шановний чорний грак. Граки, тільки-но похолоднішає, відлітають на південь. У нас вони добре працюють на полі, нищать озиму совку, дротяників. Чи багато ви їх добуваєте?
Грак. Чимало. Ми, граки, лічити не вміємо, а от агрономи підрахували, що кожен грак за день може знищити до 400 дротяників.
2-й юннат. А це що за маленька пташка?
Мухоловка. Я — мухоловка. Хоч я і дуже маленька, але апетит у мене ве- ликий. З'їдаю щодня 200 мух і комарів.
Синичка. Я — синичка. За день з'їдаю і приношу своїм пташенятам стільки їжі, скільки важу сама.
1-й юннат. А я знаю вірш про дятла.
Дятел. О, я охоче послухаю
1-й юннат У гаю пісні немає,
Гай засніжений дрімає.
Тільки чути гук — Тук-тук-тук.
Мабуть, це строкатий дятел
Хоче дуба роздовбати.
Там на дубі кузню має,
З шишок зерно він виймає.
І лунає ще тук-тук.
Дятел. Гарного ти вірша розповів мені. А хто з вас, діти, знає, що то є — «дятлова кузня»? Якщо ніхто не знає, то я розповім. Взимку вибираю зручне дерево, видовбую кору, туди заношу шишки, роздовбую їх, добуваю насіння.
Зозуля. А ось і ти вже прилетів, шпаче, із села. Скажи, а що про нас, птахів, там кажуть.
Шпак. Говорять різне, як про кого.
Соловей. А як про пісню солов'їну говорять люди?
Шпак. Все село виходить слухати солов'я в парк, сади зелені. Коли лунають його пісні, все навколо замовкає.
Жайворонок. А що про жайворонка чути?
Шпак. Весни ти вісник — скрізь говорять.
Сова. А про мене, шпаче, там не чути?
Ш п а к. І тебе цінять. Зберігаєш зерна людям ти багато, бо нищиш різних гризунів.
Ведучий. Діти, ви дізналися, яку користь приносять птахи, тому охороняйте їх, приваблюйте у свої сади, поля, боріться з тими, хто руйнує їх гнізда.
Учитель. А зараз розпочнемо гру-змагання «Хто більше знає про птахів?». Участь у грі беруть команди «Ластівка» і «Орел».
Знайомство з командами, які захищають свої назви
Конкурс 2
«Відгадай»
Закінчіть речення, дайте відповіді на запитання.
Команди по черзі демонструють свої знання про роль птахів у природі й житті людини.
Конкурс 4
«Запитання супернику: ти мені, я тобі»
TOC \o "1-3" \h \z Конкурс 5
"Відгадай птаха"
Ведучі по черзі зачитують інформацію про птахів. відповідає команда, яка швидше визначила, про якого птаха йдеться.
"Показуха"
Капітани витягують картки, на яких написано поняття, що стосуються птахів, і жестами та мімікою зображують їх.
Конкурс 7
«Будова яйця»
На малюнку зробіть підписи частин, поясніть їх значення.
Слово журі.
Слово вчителя: Люди здавна звикли до сусіда птахів, звикли чути і бачити їх біля себе. З птахами пов’язано багато прикмет, приказок: щастя – вільна пташка, де схотіла, там і сіла. І дуже прикро, що останнім часом звучить фактор тривоги… Про нього пишуть і говорять. Він – причина зникнення журавлів, лебедів,ю глухарів в окремих куточках природи. Птахи знаходять місця, де їх поки що не лякають. Але чи залишаться такі місця в майбутньому? Технічний прогрес не стоїть на місці.
Діти, бережіть птахів – наших пернатих друзів!